Popularne, ale czy skuteczne – batony energetyczne

Regularny wysiłek fizyczny, czy tryb życia zorganizowany wokół treningów wymaga oczywiście odpowiedniego dostosowania własnej diety, w przeciwnym razie możemy zaprzepaścić wyniki ćwiczeń. Jednym z popularniejszych rozwiązań by ten cel osiągnąć jest skorzystanie z oferty sklepów sprzedających suplementy i artykuły spożywcze dla sportowców.

Pośród wielu różnych odżywek i specyfików znajdziemy tu między innymi tzw. batony energetyczne – szybki i wygodny sposób na dostarczenie swojemu organizmowi odpowiedniej dawki energii (przynajmniej tak twierdzą reklamy i sam producent). Nie jest to nic nowego, ani w Polsce ani na świecie. Jednak myli się ten kto uważa, że korzystanie z nich odnosi efekty jedynie w przypadku ludzi zawodowo zajmujących się uprawianiem sportu.


Wystarczy być aktywnym na co dzień 

Biegasz, ćwiczysz w domu, lubisz od czasu do czasu wybrać się na kort i rozegrać mecz tenisa? Jeśli tylko nie są to krótkie sesje to baton energetyczny na pewno ci się przyda. Podczas meczu tenisowego nie ma za wiele czasu na zjedzenie posiłku, dlatego taka przekąska idealnie sprawdzi się oraz da twojemu ciału to co najbardziej potrzebuje – energię. Oprócz węglowodanów znajdują się tu różne składniki odżywcze, które wspomogą twój organizm w zachowaniu odpowiedniego tempa budowy masy mięśniowej i odżywią wszystkie komórki aktywne podczas wysiłku. Brzmi trochę jak opis lekarstwa, ale nic bardziej mylnego. Batony energetyczne są wbrew pozorów bardzo smaczne (może dlatego tak popularne staje się ich stosowanie podczas ćwiczeń).
Podstawowymi rodzajami takich szybkich przekąsek dla osób aktywnych są: - batony proteinowe, - batony węglowodanowe, - batony mieszane (proteinowo-węglowodanowe).

Działanie 

Bardzo ważne jest, by nigdy nie spożywać ich w dużej ilości ani nie traktować jako pełnowartościowego posiłku. Nie taki jest ich cel, a na dłuższą metę może to przynieść twojemu organizmowi skutek odwrotny od zamierzonego (zwłaszcza jeśli spożywasz dużo batonów węglowodanowych). Poza tym należy je dobierać pod względem funkcji, jaka mają pełnić:- dostarczyć dużą dawkę energii z rozkładu cukrów prostych (batony węglowodanowe – w czasie intensywnego wysiłku),- odbudowę naturalnego stanu organizmu (np. mięśni) przez dostarczenie białka (batony proteinowe – po intensywnym wysiłku),-  mniejsza dawka energii oraz ograniczona zdolność odbudowy (baton mieszany – dla osób, które amatorsko i niezbyt intensywnie zajmują się uprawianiem jakiejś aktywności fizycznej).


Dla kogo nie są batony energetyczne? 

To, że te małe przekąski powinni spożywać ludzie zajmujący się uprawianiem sportów to oczywistość. Oczywiście nie jest to konieczne, jednak w niektórych przypadkach jest bardzo wygodne. Są jednak ludzie należący do tzw. grupy wykluczonej, którym baton energetyczny może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Zaliczają się do nich między innymi kobiety ciężarne, ludzie z zaburzeniami układu trawienia oraz diabetycy. Poza tym nie zanotowano więcej przeciwwskazań – dostęp do tych przekąsek jest również bardzo prosty, bo wystarczy udać się do najbliższego sklepu lub zamówić batony przez Internet.


Dziękuję portalowi DobreOdżywki za współpracę merytoryczną.

Do kolejnego poczytania Kochani,
życzę udanego weekendu! :)

A.